Múzeumpedagógia/művészetpedagógia
Mezőgazdaság vs művészet,
avagy összekapcsolható-e a praktikus információ és a kreatív alkotás?
Örömmel jelentem, hogy igen, összekapcsolható, ahogy a fenti kép is illusztrálja.
Az alap téma a ló szerepe a magyarországi mezőgazdasági életben, a magyar lófajták, illetve kikacsintás a lóversenyzés világába Kincsem és Imperiál kapcsán.
A kiállítás mentén a foglalkozás egy kísérleti megközelítés arra vonatkozóan, hogy a tudományos információk mellé bevonható-e a kreatív alkotás, vagy kioltja a megszerzett információkat.
A gyerekek négy csoportban négy féle kreatív vizuális feladatot kaptak, erősítve egyben a kooperatív kompetenciákat:
Fessenek közösen egy viszonylag nagy méretű lovat (általános iskolások A/3-as, középiskolások A/2-es méretben),
készítsenek marok szobrocskákat a prehistorikus szoborábrázolások nyomán (a múzeum kiállításában is láthatnak ilyen szobrocskákat), a testtájakat nem külön kell hozzáragasztani a testhez, hanem egy gombócból kell kialakítaniuk,
a következő csoport Muybridge 1878-as 12 gépes fotósorozatát kapta meg, de egy fázist előtte kivettem belőle. A játék az, hogy elsősorban vizuális megértés alapján próbálják sorba rendezni a fázisokat, majd megfigyelni, hogy vajon honnan hiányzik egy mozdulat, és azt rajzban elkészíteni,
a legnehezebb feladat pedig az absztrakció, amikor színes papírokból a legjellemzőbb síkidomra egyszerűsítve kell a ló testét megjeleníteniük.
A fenti képen egy hetedikes osztály munkái láthatók. A csoportok készségek és képességek szerint vegyesek voltak, ezt korábban az osztályfőnökük osztotta be. A gyerekek nagyon jól működtek együtt is és külön is, az elkészült alkotások pedig tükrözik a komoly munkát.
A foglalkozás végén összegyűltünk megcsodálni a munkákat és feleleveníteni a hallottakat. Mindenre emlékeztek, amit fontos információnak tartottam.